Ana Claudia Fandi

Coördinator Educatie en Training BioBrasil

Onderzoeksthema’s

  • Educatie rond duurzaamheid
  • Milieuperceptie
  • Milieumanagement
  • Institutionele samenwerking
  • Natuurbehoud
  • Vorming van Educatoren


Verantwoordelijkheden

Binnen het project BioBrasil ben ik verantwoordelijk voor de uitwerking en uitvoering van strategieën rond milieueducatie en – communicatie en de coördinatie van het Educatie- en Trainingsteam. Dit team bestaat uit leerkrachten en monitoren, een landbouwingenieur en een verantwoordelijke voor de boomkwekerij. Samen met dit team organiseer ik activiteiten (voordrachten, filmavond, …) voor kinderen en leden van de lokale gemeenschap, lessen in de Goudkopleeuwapenschool, workshops met lokale landeigenaren, enz. 

Ik ben ook het aanspreekpunt voor lokale partners en instituten met betrekking tot de activiteiten van BioBrasil. Ik overleg met hen om samenwerkingsverbanden uit te bouwen die passen in de strategie van het project en zorg ook voor de verdere communicatie en uitwerking. Verder verzorg ik ook het contact met de landeigenaren van de boerderijen waarop ons onderzoeksteam actief is en verzorg ik de dagelijkse administratie en boekhouding voor alle activiteiten van het project. 

Overige activiteiten

Beknopte biografie

Ik ben biologe, met een masterdiploma in Conservation and Sustainable Development via ESCAS/IPÊ. Ik werk sinds 2015 als Executive Coordinator in het veldproject BioBrasil. Ik heb 18 jaar ervaring met niet-gouvernementele organisaties, ontwikkeling en coördinatie van projecten inzake milieueducatie, behoud en communicatie, community development in rurale gebieden, samenwerking tussen instituten, participatory management en beschermde gebieden. Ik ben auteur van verschillende boeken, artikels en educatieve werken rond milieueducatie, vorming van educatoren en institutionele samenwerking. 

Publicaties

CASCARDO, B.C; DE PAULA, F.; FANDI, A.C; GOMES, A.R; FALCÃO. C.; MATTOS, J.B; SANTOS, D.; RANCURA, S. Alliance on Water: an initiative to know the role of the Serra das Lontras National Park with respect to water supply for municipalities in South-Bahia. / Aliança das Águas: uma iniciativa para conhecer o papel do Parque Nacional da Serra das Lontras no fornecimento de água para municípios do sul da Bahia. Instituto Chico Mendes de Conservação da Biodiversidade. Biodiversidade Brasileira, 5(1): 59-73, 2015.

Christiana Profice, José Q. Pinheiro, Ana-Cláudia Fandi & Ana-Roberta Gomes (2015): Children’s environmental perception of protected areas in the Atlantic Rainforest / Percepción ambiental infantil en la selva tropical. Cómo los niños perciben las áreas protegidas de la selva tropical, Psyecology: Revista Bilingüe de Psicología Ambiental / Bilingual Journal of Environmental Psychology.

Christiana Profice, José Q. Pinheiro, Ana-Cláudia Fandi & Ana-Roberta Gomes. JANELAS PARA PERCEPÇÃO INFANTIL DE AMBIENTES NATURAIS. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 18, n. 3, p. 529-539, jul./set. 2013.

FANDI, A. C. E MELO, C. 2000. Desenhos como instrumentos de avaliação de um programa de educação ambiental para alunos das zonas rural e urbana. Revista Espaço da Escola. 

FANDI, A. C. E MELO, C. 2000. A interferência de um programa de educação ambiental no aprendizado de alunos das zonas rural e urbana. Revista do Centro de Educação. 

Books & Book chapters

FANDI, A. C.; GOMES, A. R. 2011 (organizadoras). Unidades de Conservação em Rede: A diversidade de saberes no Corredor Central da Mata Atlântica. Instituto de Estudos Socioambientais do Sul da Bahia. Ilhéus, 2011, p.93. 

FANDI, A. C.; GOMES, A. R. 2005. Transformando Olhares: o mato que virou mata. Instituto de Estudos Socioambientais e WWF-Brasil. Ilhéus, 2005, p.133.

FANDI, A.C.; GOMES, A.R. 2012. (ORGs). União de Gêneros: Aprendizados da Boa Convivência. In: CHAVES, A. M.; TEIXEIRA, A. L. Boas Práticas em educação ambiental na agricultura familiar: exemplos de ações educativas e práticas sustentáveis no campo brasileiro. Ministério do Meio Ambiente. Departamento de Educação Ambiental. Brasilia. 2012. 

ARAUJO, M.; FANDI, A.C.; GOMES, A. R.; REIS, S. Implementando Corredores Ecológicos: a estratégia da área núcleo Una-Lontras-Baixão no Corredor Central da Mata Atlântica. In: FANDI, A. C.; GOMES. A. R. (ORG). Unidades de Conservação em Rede: A diversidade de saberes no Corredor Central da Mata Atlântica. Instituto de Estudos Socioambientais do Sul da Bahia. 1ª edição. Ilhéus. 2011.

FANDI, A. C.; BOTELHO, F.; SOUZA, C. Uma iniciativa inovadora para proteger um dos últimos remanescentes de Floresta Submontana do Corredor Central da Mata Atlântica. In: FANDI, A. C.; GOMES. A. R. (ORGs). Unidades de Conservação em Rede: A diversidade de saberes no Corredor Central da Mata Atlântica. Instituto de Estudos Socioambientais do Sul da Bahia. 1ª edição. Ilhéus. 2011.

Dois Capítulos de Manual: Manual Pride de Rare: Guía para inspirar la conserv vación em su comunidad. Arlington, Virginia: Rare, 2008. 
FANDI, A. C. A ; GOMES, A. R; experiência do Instituto de Estudos Socioambientais do Sul da Bahia. In: Viiviane Junqueira e Zysman Neiman (Orgs.). Educação Ambiental e Conservação da Biodiversidade. 1 ed. São Paulo, 2007, p. 103109. 

FANDI, A. C.; MELO, C. Escola rural e urbana: comparações entre o aprendizado de alunos do ciclo básico sobre Educação Ambiental. In: Cheila A. G. Bailão. (Org.). Gestão e Educação Ambiental: relatos de experiências sobre a questão ambiental. 1 ed. Santo André, 2001, v. 2, p. 86-100.